|
ALGEMEEN
In de algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
- Opdrachtgever: de partij die de opdracht geeft.
- Opdrachtnemer: Aboss Bouwadvies en tekenbureau.
- Werkdagen: alle dagen met
uitzondering van zaterdagen, zondagen, 1 januari, 2e Paasdag,
Hemelvaartsdag, 2e Pinksterdag, 1e en 2e Kerstdag, de dagen die door de
Overheid tot nationale feestdagen zijn of worden geproclameerd en de
dag, waarop de verjaardag van H.M. de Koningin officieel wordt gevierd.
- Dagen: alle kalenderdagen
- Opdracht c.q. Overeenkomst:
de overeenkomst van opdracht op grond waarvan Opdrachtnemer zich tegen
betaling van honorarium en kosten jegens Opdrachtgever verbindt
werkzaamheden voor Opdrachtgever te verrichten. Het bepaalde in de
artikelen 7:404 en 7:407 lid 2 BW is niet van toepassing
1. OFFERTES
Alle offertes, waarbij niet uitdrukkelijk het
tegendeel is vermeld, gelden als een vrijblijvend aanbod dat ook na
aanvaarding kan worden herroepen. Indien deze herroeping niet binnen 6
werkdagen na de aanvaarding geschiedt, is de overeenkomst tot stand
gekomen.
2. TOTSTANDKOMING VAN DE OVEREENKOMST
2.1 De Overeenkomst
wordt gevormd door deze algemene voorwaarden tezamen met de
opdrachtbevestiging en komt tot stand op het moment dat de
opdrachtbevestiging door Opdrachtnemer digitaal retour is ontvangen
en/of de door Opdrachtnemer en Opdrachtgever ondertekende
opdrachtbevestiging door Opdrachtnemer retour is ontvangen. Zolang de
opdrachtbevestiging niet retour is ontvangen, behoudt Opdrachtnemer zich
het recht voor haar (personeels-)capaciteit elders in te zetten. De
opdrachtbevestiging is gebaseerd op de ten tijde daarvan door
Opdrachtgever aan Opdrachtnemer verstrekte informatie. De
opdrachtbevestiging wordt geacht de Overeenkomst juist en volledig weer
te geven.
2.2 De Overeenkomst komt
in de plaats van, en vervangt, alle eerdere voorstellen,
correspondentie, afspraken of andere communicatie, schriftelijk dan wel
mondeling gedaan.
2.3 De Overeenkomst
wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de inhoud, aard of
strekking van de verleende Opdracht voortvloeit dat deze voor een
bepaalde tijd is aangegaan.
2.4 Elke tussen
Opdrachtgever en Opdrachtnemer gesloten overeenkomst is voor beide
partijen volledig bindend, tenzij Opdrachtnemer Opdrachtgever binnen 12
dagen na totstandkoming van de overeenkomst gemotiveerd schriftelijk
bericht dat hij de overeenkomst ontbindt.
3. MEDEWERKING DOOR DE OPDRACHTGEVER
3.1 Opdrachtgever dient
er voor zorg te dragen dat alle gegevens en bescheiden, welke
opdrachtnemer overeenkomstig zijn oordeel nodig heeft voor het correct
en tijdig uitvoeren van de verleende Opdracht, tijdig en in de door
Opdrachtnemer gewenste vorm en wijze aan Opdrachtnemer ter beschikking
worden gesteld.
3.2 Opdrachtgever dient
er voor zorg te dragen dat Opdrachtnemer onverwijld wordt geïnformeerd
over feiten en omstandigheden die in verband met de correcte uitvoering
van de opdracht van belang kunnen zijn.
3.3 Tenzij uit de aard
van de Opdracht anders voortvloeit is Opdrachtgever verantwoordelijk
voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aan
Opdrachtnemer ter beschikking gestelde gegevens en bescheiden, ook
indien deze via of van derden afkomstig zijn.
3.4 Opdrachtgever dient
er voor zorg te dragen dat Opdrachtnemer wordt voorzien van
kantoorruimte en overige faciliteiten die naar het oordeel van
Opdrachtnemer noodzakelijk of nuttig zijn om de overeenkomst uit te
voeren en die voldoen aan alle daaraan te stellen (wettelijke)
vereisten. Hieronder wordt onder meer begrepen het gebruik van
computer-, telefoon- en faxfaciliteiten. Met betrekking tot beschikbaar
gestelde (computer)faciliteiten, is Opdrachtgever verplicht voor
continuïteit zorg te ragen onder meer door middel van afdoende back-up,
veiligheid en viruscontrole procedures.
3.5 Tenzij uit de aard
van de Opdracht anders voortvloeit zal Opdrachtgever het door
Opdrachtnemer noodzakelijk geachte personeel inzetten dan wel laten
inzetten teneinde Opdrachtnemer in staat te stellen de werkzaamheden te
verrichten. Indien specifiek personeel noodzakelijk is zal dit worden
overeengekomen en vastgelegd in de opdrachtbevestiging. Opdrachtgever
dient er voor te zorgen dat zijn personeel over de juiste vaardigheden
en ervaring beschikt om de werkzaamheden te kunnen verrichten.
3.6 De uit de vertraging
in de uitvoering van de Opdracht voort vloeiende extra kosten en extra
honoraria, ontstaan door het niet, niet tijdig of niet behoorlijk ter
beschikking stellen van de verzochte gegevens, bescheiden, faciliteiten
en/of personeel zijn voor rekening van Opdrachtgever.
4. UITVOERING VAN DE OPDRACHT
4.1 Alle werkzaamheden
die door Opdrachtnemer worden verricht, worden uitgevoerd naar zijn
beste inzicht en vermogen overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap.
Ten aanzien van de beoogde werkzaamheden is sprake van een
inspanningsverbintenis aan de zijde van Opdrachtnemer, tenzij
uitdrukkelijk anders is bepaald.
4.2 Opdrachtnemer
bepaalt de wijze waarop en door welke medewerk(st)er(s) de verleende
Opdracht wordt uitgevoerd, doch neemt daarbij de door Opdrachtgever
kenbaar gemaakte eisen zoveel mogelijk in acht. Indien in de
opdrachtbevestiging/engagement letter (een) medewerker(s) met naam
word(t)(en) genoemd, zal Opdrachtnemer zich inspannen om te
bewerkstelligen dat de betreffende medewerker(s) gedurende de gehele
looptijd van de Opdracht beschikbaar blijft (blijven) voor het
verrichten van de werkzaamheden. Niettegenstaande dit voorgaande heeft
Opdrachtnemer het recht om dergelijke medewerkers na overleg met
Opdrachtgever te vervangen.
4.3 Opdrachtnemer kan
eerst meer werkzaamheden verrichten en aan Opdrachtgever in rekening
brengen dan waartoe de Opdracht is verstrekt, indien Opdrachtgever
hiervoor vooraf toestemming heeft verleend. Indien Opdrachtnemer echter
uit hoofde van zijn (wettelijke) zorgplicht gehouden is om meerwerk te
verrichten, is hij gerechtigd dit aan Opdrachtgever in rekening te
brengen, ook indien Opdrachtgever voor het verrichten van het meerwerk
vooraf niet expliciet zijn toestemming heeft verleend.
4.4 Indien Opdrachtgever
derden bij de uitvoering van de Opdracht wenst te betrekken, zal hij
daartoe slechts overgaan na daarover met Opdrachtnemer overeenstemming
te hebben bereikt, daar het op directe of indirecte wijze betrekken van
een derde bij de uitvoering van de Opdracht belangrijke invloed kan
hebben op de mogelijkheden van Opdrachtnemer om de Opdracht correct uit
te voeren. Het bepaalde in de vorige volzin is van overeenkomstige
toepassing op Opdrachtnemer.
4.5 Opdrachtnemer houdt
terzake van de Opdracht een werkdossier aan met daarin kopieën van
relevante stukken, dat eigendom is van Opdrachtnemer.
5. GEHEIMHOUDING
5.1 Tenzij enige
wetsbepaling, voorschrift of andere (beroeps)regel haar daartoe
verplicht, is Opdrachtnemer/zijn de door Opdrachtnemer ingezette
medewerk(st)er(s) verplicht tot geheimhouding tegenover derden ten
aanzien van vertrouwelijke informatie die is verkregen van
Opdrachtgever. Opdrachtgever kan ter zake ontheffing verlenen.
5.2 Behoudens
schriftelijke toestemming van Opdrachtgever is Opdrachtnemer niet
gerechtigd de vertrouwelijke informatie die aan haar door Opdrachtgever
ter beschikking wordt gesteld aan te wenden tot een ander doel dan
waarvoor zij werd verkregen. Hierop wordt echter een uitzondering
gemaakt in het geval Opdrachtnemer voor zichzelf optreedt in een
civiele- of strafprocedure waarbij deze informatie van belang kan zijn.
5.3 Tenzij sprake is van
enige wetsbepaling, voorschrift of andere regel die Opdrachtgever
verplicht tot openbaarmaking of daartoe door Opdrachtnemer voorafgaande
schriftelijke toestemming is verleend, zal Opdrachtgever de inhoud van
rapporten, adviezen of andere al dan niet schriftelijke uitingen van
Opdrachtnemer, niet aan derden openbaren.
5.4 Opdrachtnemer en Opdrachtgever zullen hun verplichtingen op grond van dit artikel opleggen aan door hen in te schakelen derden.
5.5 Als niet in strijd
geacht zijnde met het bepaalde in artikel 5.1 en 5.2, is Opdrachtnemer
gerechtigd tot het vermelden in hoofdlijnen van de verrichte
werkzaamheden aan (potentiële) klanten van Opdrachtnemer en slechts ter
indicatie van de ervaring van Opdrachtnemer.
6. INTELLECTUELE EIGENDOM
6.1 Opdrachtnemer
behoudt zich alle rechten van intellectuele eigendom voor met betrekking
tot producten van de geest welke hij gebruikt of heeft gebruikt en/of
ontwikkelt en/of heeft ontwikkeld in het kader van de uitvoering van de
Opdracht, en ten aanzien waarvan hij de auteursrechten of andere rechten
van intellectuele eigendom heeft of geldend kan maken.
6.2 Het is de
Opdrachtgever uitdrukkelijk verboden die producten, waaronder mede
begrepen computerprogramma's, systeemontwerpen, werkwijzen, adviezen,
(model) contracten en andere geestesproducten van Opdrachtnemer, een en
ander in de ruimste zin des woords, al dan niet met inschakeling van
derden te verveelvoudigen, te openbaren of te exploiteren.
Verveelvoudiging en/of openbaarmaking en/of
exploitatie is slechts na verkregen schriftelijke toestemming van
Opdrachtnemer toegestaan. Opdrachtgever heeft het recht de schriftelijke
documenten te vermenigvuldigen voor gebruik binnen zijn eigen
organisatie, voor zover passend binnen het doel van de Opdracht. Ingeval
van tussentijdse beëindiging van de Opdracht, is het voorgaande van
overeenkomstige toepassing.
7. HONORARIUM
7.1 Indien na de
totstandkoming van de Overeenkomst, doch voordat de Opdracht geheel is
uitgevoerd, tariefbepalende factoren zoals bijvoorbeeld lonen en/of
prijzen een wijziging ondergaan, is Opdrachtnemer gerechtigd het eerder
overeengekomen tarief dienovereenkomstig aan te passen.
7.2 Het honorarium van
Opdrachtnemer is exclusief onkosten van Opdrachtnemer en exclusief
declaraties van door Opdrachtnemer ingeschakelde derden.
7.3 Alle tarieven zijn exclusief omzetbelasting en andere heffingen welke van overheidswege
(kunnen) worden opgelegd.
8. BETALING
8.1 Betaling door
Opdrachtgever dient, zonder aftrek, korting of schuldverrekening te
geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum. Betaling dient te geschieden
in op de factuur aangegeven valuta, door middel van overmaking ten
gunste van een door Opdrachtnemer aan te wijzen bankrekening. Bezwaren
tegen de hoogte van de ingediende facturen schorten de
betalingsverplichting van Opdrachtgever niet op.
8.2 Bij overschrijding
van de onder 8.1 genoemde termijn, is Opdrachtgever, na door
Opdrachtnemer ten minste éénmaal te zijn aangemaand om binnen een
redelijke termijn te betalen, van rechtswege in verzuim. In dat geval is
Opdrachtgever, vanaf de datum waarop de verschuldigde som opeisbaar is
geworden tot aan het tijdstip van betaling, over het verschuldigde
wettelijke rente verschuldigd. Daarnaast komen alle kosten van
invordering, nadat Opdrachtgever in verzuim is, zowel gerechtelijk als
buitengerechtelijk, ten laste van Opdrachtgever. Indien Opdrachtnemer na
de vervaldatum incassomaatregelen moet nemen is de Opdrachtgever
buitengerechtelijke kosten – conform “Rapport Voorwerk II” -
verschuldigd.
8.3 Indien de financiële
positie en/of het betalingsgedrag van Opdrachtgever naar het oordeel
van Opdrachtnemer daartoe aanleiding geeft, is Opdrachtnemer gerechtigd
van Opdrachtgever te verlangen, dat deze onverwijld (aanvullende)
zekerheid stelt in een door Opdrachtnemer te bepalen vorm en/of een
voorschot geeft. Indien Opdrachtgever nalaat de verlangde zekerheid te
stellen, is Opdrachtnemer gerechtigd, onverminderd zijn overige rechten,
de verdere uitvoering van de Opdracht onmiddellijk op te schorten en is
al hetgeen Opdrachtgever aan Opdrachtnemer uit welke hoofde dan ook
verschuldigd is, direct opeisbaar.
8.4 Ingeval van een
gezamenlijk gegeven Opdracht zijn Opdrachtgevers voor zover de
werkzaamheden ten behoeve van de gezamenlijke Opdrachtgevers zijn
verricht, hoofdelijk
verbonden voor de betaling van het volledige factuurbedrag.
9. RECLAMES
9.1 Reclames met
betrekking tot de verrichte werkzaamheden en/of het factuurbedrag dienen
schriftelijk binnen 15 werkdagen na verzenddatum van de stukken of
informatie waarover Opdrachtgever reclameert, dan wel binnen 15
werkdagen na de ontdekking van het gebrek, indien Opdrachtgever aantoont
dat hij het gebrek redelijkerwijs niet eerder kon ontdekken, aan
Opdrachtnemer kenbaar te worden gemaakt.
9.2 Reclames als in het eerste lid bedoeld, schorten de betalingsverplichting van Opdrachtgever
niet op. Opdrachtgever is in geen geval gerechtigd
op grond van een reclame met betrekking tot een bepaalde dienst
betaling uit te stellen of te weigeren van andere geleverde diensten van
Opdrachtnemer waarop de reclame geen betrekking heeft.
9.3 Ingeval van een terecht uitgebrachte
reclame heeft Opdrachtgever de keuze tussen aanpassing van het in
rekening gebrachte honorarium, het kosteloos verbeteren of opnieuw
verrichten van de afgekeurde werkzaamheden of het geheel of gedeeltelijk
niet (meer) uitvoeren van de Opdracht tegen restitutie naar
evenredigheid van het door Opdrachtgever reeds betaalde honorarium.
10. LEVERINGSTERMIJN
10.1 Is Opdrachtgever
een vooruitbetaling verschuldigd of dient hij voor de uitvoering
benodigde informatie en/of materialen ter beschikking te stellen, dan
gaat de termijn waarbinnen de werkzaamheden dienen te worden afgerond
niet eerder in dan dat de betaling geheel door
Opdrachtnemer is ontvangen, respectievelijk de
informatie en/of materialen geheel aan haar ter beschikking is/zijn
gesteld.
10.2 Omdat de duur van de Opdracht kan
worden beïnvloed door allerlei factoren, zoals de kwaliteit van de
informatie die Opdrachtgever verstrekt en de medewerking die wordt
verleend, zijn de termijnen waarbinnen de werkzaamheden dienen te zijn
afgerond, slechts te beschouwen als fatale termijnen indien dit
uitdrukkelijk schriftelijk is overeengekomen.
10.3 De Overeenkomst kan – tenzij vaststaat
dat uitvoering blijvend onmogelijk is – door Opdrachtgever niet wegens
termijnoverschrijding worden ontbonden, tenzij Opdrachtnemer de
Overeenkomst ook niet of niet geheel uitvoert binnen een aan haar na
afloop van de overeengekomen leveringstermijn schriftelijk aangezegde
redelijke termijn. Ontbinding is dan toegestaan conform artikel 265 Boek
6 van het Burgerlijk Wetboek.
11. OPZEGGING
11.1 Opdrachtgever en
Opdrachtnemer kunnen de Overeenkomst te allen tijde (tussentijds) per
aangetekend schrijven opzeggen met inachtneming van een redelijke
opzegtermijn, tenzij de redelijkheid en billijkheid zich tegen
beëindiging of beëindiging op een dergelijke termijn verzetten.
11.2 De Overeenkomst mag
door ieder der partijen per aangetekend schrijven (tussentijds) worden
opgezegd zonder inachtneming van een opzegtermijn in het geval de andere
partij niet in staat is om haar schulden te voldoen of indien een
curator, bewindvoerder of vereffenaar is benoemd, de andere partij een
schuldsanering treft, of om enige andere reden haar activiteiten staakt
of indien de andere partij het ontstaan van een van de bovengenoemde
omstandigheden bij de ene partij redelijkerwijs aannemelijk acht of
indien er een situatie is ontstaan die onmiddellijke beëindiging
rechtvaardigt in het belang van de opzeggende partij.
11.3 Indien tot
(tussentijdse) opzegging is overgegaan door Opdrachtgever, heeft
Opdrachtnemer recht op vergoeding van het aan haar zijde ontstane en
aannemelijk te maken bezettingsverlies alsmede van additionele kosten
die zij redelijkerwijs moet maken ten gevolge van de vroegtijdige
beëindiging van de Overeenkomst (zoals onder meer kosten met betrekking
tot onderaanneming), tenzij er feiten en omstandigheden aan de opzegging
ten grondslag liggen die aan Opdrachtnemer zijn toe te rekenen.
Indien tot (tussentijdse) opzegging is overgegaan
door Opdrachtnemer, heeft Opdrachtgever recht op medewerking van
Opdrachtnemer bij overdracht van werkzaamheden aan derden, tenzij er
feiten en omstandigheden aan die opzegging ten grondslag liggen die aan
Opdrachtgever zijn toe te rekenen. Opdrachtnemer behoudt in alle
gevallen van (tussentijdse) opzegging aanspraak op betaling van de
declaraties voor door haar tot dan toe verrichte werkzaamheden, waarbij
aan de Opdrachtgever onder voorbehoud de voorlopige resultaten van de
tot dan toe verrichte werkzaamheden ter beschikking zullen worden
gesteld. Voor zover de overdracht van de werkzaamheden voor
Opdrachtnemer extra kosten met zich meebrengt, worden deze aan
Opdrachtgever in rekening gebracht.
11.4 Bij beëindiging van de Overeenkomst
dient ieder der partijen alle in haar bezit zijnde goederen, zaken en
documenten die in eigendom toebehoren aan de andere partij onverwijld
aan die andere partij ter hand te stellen.
12. AANSPRAKELIJKHEID
12.1 Opdrachtnemer zal
haar werkzaamheden naar beste kunnen verrichten en daarbij de
zorgvuldigheid in acht nemen die van Opdrachtnemer kan worden verwacht.
Indien een fout wordt gemaakt doordat Opdrachtgever aan Opdrachtnemer
onjuiste of onvolledige informatie heeft verstrekt, is Opdrachtnemer
voor de daardoor ontstane schade niet aansprakelijk. Indien
Opdrachtgever aantoont dat zij schade heeft geleden door een fout van
Opdrachtnemer die bij zorgvuldig handelen zou zijn vermeden, is
Opdrachtnemer slechts voor directe schade aansprakelijk tot maximaal €
2500.
12.2 Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan:
- de redelijke kosten ter vaststelling van de
oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de vaststelling
betrekking heeft op schade in de zin van deze voorwaarden;
- de eventuele redelijke kosten gemaakt om
de gebrekkige prestatie van Opdrachtnemer aan de overeenkomst te laten
beantwoorden, voor zoveel deze aan Opdrachtnemer toegerekend kunnen
worden;
- redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming
of beperking van schade, voor zover de Opdrachtgever aantoont dat deze
kosten hebben geleid tot beperking van directe schade als bedoeld in
deze algemene voorwaarden.
12.3 Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk
voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, gederfde winst,
gemiste besparingen, schade door bedrijfsstagnatie, kosten
voortvloeiende uit veroordeling in proceskosten, rente- en/of
vertragingsschade, schade als gevolg van het verschaffen van gebrekkige
medewerking en/of informatie van Opdrachtgever, en/of schade wegens door
Opdrachtnemer gegeven vrijblijvende inlichtingen of adviezen waarvan de
inhoud niet uitdrukkelijk onderdeel van de schriftelijke overeenkomst
vormt.
12.4 Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer
voor vorderingen van derden wegens schade die veroorzaakt is doordat
Opdrachtgever aan Opdrachtnemer onjuiste of onvolledige informatie heeft
verstrekt, tenzij Opdrachtgever aantoont dat de schade geen verband
houdt met verwijtbaar handelen of nalaten die haar is toe te rekenen dan
wel is veroorzaakt door opzet of daarmee gelijk te stellen grove
nalatigheid van Opdrachtnemer en tenzij enige dwingende (inter)nationale
wet of regelgeving een dergelijke bepaling niet toestaat.
12.5 De in lid 1 van dit artikel neergelegde
aansprakelijkheidsbeperking wordt mede bedongen ten behoeve van de door
Opdrachtnemer voor de uitvoering van de Opdracht ingeschakelde derden.
12.6 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk
voor beschadiging of teniet gaan van bescheiden tijdens vervoer of
tijdens verzending per post, ongeacht of het vervoer of de verzending
geschiedt door of namens opdrachtgever, opdrachtnemer of derden.
13. CONTRACTSOVERNEMING
13.1 Het is Opdrachtgever
niet toegestaan (enige verplichting uit) de Overeenkomst over te dragen
aan derden, tenzij Opdrachtnemer hiermee uitdrukkelijk akkoord gaat.
Opdrachtnemer is gerechtigd aan deze toestemming voorwaarden te
verbinden. Opdrachtgever verbindt zich in ieder geval om alsdan alle
terzake relevante (betalings)verplichtingen uit de Overeenkomst in deze
algemene voorwaarden aan de derde op te leggen. Opdrachtgever blijft te
allen tijde naast deze derde aansprakelijk voor de verplichtingen uit de
Overeenkomst en de Algemene Voorwaarden, tenzij partijen expliciet
anders overeenkomen.
13.2 In geval van
contractsoverneming vrijwaart Opdrachtgever Opdrachtnemer ter zake van
alle aanspraken van derden die mochten ontstaan ten gevolge van een niet
of onjuist nakomen van enige verplichting door Opdrachtgever uit de
Overeenkomst en/of deze algemene voorwaarden, tenzij enige dwingende
(inter)nationale wet of regelgeving een dergelijke bepaling niet
toestaat.
14. INTERNETGEBRUIK
Tijdens de uitvoering van de Opdracht zullen
Opdrachtgever en Opdrachtnemer op verzoek van één van hen door middel
van elektronische mail met elkaar kunnen communiceren. Zowel
Opdrachtnemer als Opdrachtgever erkennen dat aan het gebruik van
elektronische mail risico’s kleven zoals - maar niet beperkt tot -
vervorming, vertraging en virus.
Opdrachtgever en Opdrachtnemer stellen hierbij
vast jegens elkaar niet aansprakelijk te zullen zijn voor schade die
eventueel voortvloeit bij één of ieder van hen tengevolge van het
gebruik van elektronische mail. Zowel Opdrachtgever als Opdrachtnemer
zullen al hetgeen redelijkerwijs van ieder van hen verwacht mag worden
doen of nalaten ter voorkoming van het optreden van voornoemde risico’s.
In het geval van twijfel inzake de juistheid van de door Opdrachtgever
of Opdrachtnemer ontvangen mail, is de inhoud van de door de verzender
verzonden mail bepalend.
15. VERVALTERMIJN
Voor zover in de Overeenkomst niet anders is
bepaald, vervallen vorderingsrechten en andere bevoegdheden van
Opdrachtgever uit welken hoofde ook jegens Opdrachtnemer in ieder geval
na het verstrijken van één jaar vanaf het moment waarop zich een feit
voordoet dat Opdrachtgever deze rechten en/of bevoegdheden jegens
Opdrachtnemer kan aanwenden.
16. NAWERKING
De bepalingen van deze Overeenkomst, waarvan het
uitdrukkelijk of stilzwijgend de bedoeling is dat zij ook na beëindiging
van deze Overeenkomst van kracht blijven, zullen nadien van kracht
blijven en partijen beiden blijven binden.
17. TOEPASSELIJK RECHT EN FORUMKEUZE
17.1 Op alle Overeenkomsten tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer is Nederlands recht van toepassing.
17.2 Inzake alle uit
deze overeenkomst voortvloeiende geschillen is bevoegd de rechter van de
woonplaats van de opdrachtnemer, tenzij op grond van de wet een andere
rechter dwingend rechtelijk bevoegd is.
|
|